Efter konkursen kan man låta firman få en omstart. Det sker genom en procedur som kallas företagsrekonstruktion. Man kanske vill låta det gamla firmanamnet hänga med, men hur gör man då?
En konkurs innebär att ett bolag avvecklas. Det försvinner, och det kan inte längre betala skulder eller fortsätta verksamheten. En konkursförvaltare går in och fördelar de medel som finns, och sedan är företaget borta. Har man trots allt lust att starta upp företaget igen, måste det bli ett nytt företag, med ett nytt organisationsnummer. Inga gamla skulder eller tillgångar hänger med automatiskt om det är ett aktiebolag, utan det blir en typ av nystart.
Ibland kan ägaren dra fördel av gamla meriter ändå
Det gamla företaget hade kanske maskiner som ägaren kunde köpa tillbaka, och det kan finnas kunder som gärna handlar vidare. Ägaren vill göra en företagsrekonstruktion och anlitar en affärsjurist för att ordna detta. Man har en inarbetad marknad och ett välkänt firmanamn. Då kan man faktiskt behålla företagsnamn vid konkurs om man lägger till ordet ”Nya”, och man har ett nytt organisationsnummer.
Kunderna kommer oftast inte att märka så mycket av det, för det är ofta det händer att företag säljs eller omorganiseras, så det är inte så märkvärdigt. Det är på fakturorna det syns. Har man en produkt kan man förstås ha samma varunamn. Den exakta ordalydelsen av firmanamnet kan ju variera över tid, men själva varumärket påverkas inte. En företagsrekonstruktion är en chans till nystart och framgång när alla gamla skulder och problem är borta.