Med skyltar som använder sig av den senaste teknologin såsom LED-teknik, Internet of Things och virtual reality, kan företag nå ut med budskap på nya sätt.
Skyltar är inget nytt – vi har använt olika typer av skyltar och markeringar så länge vi har varit ett samhälle. Hur vi skyltar har däremot förändrats och förnyats över tid och alla möjliga material har använts genom åren. Men från att ha nyttjat allt från trä, papper och plast till neonskyltar, har vi de senaste åren alltmer gått över till att digitalisera våra skyltar.
Nyare rön inom modern LED-teknologi tillåter exempelvis att man kan ha färgglada, rörliga bilder i sina budskap, annonser och markeringar. En av fördelarna med en sådan typ av skylt är att den inte behöver bytas ut fysiskt varje gång ett budskap eller en annons ska ändras, utan det handlar bara om att digitalt ändra vad som ska synas på skärmen.
Skyltar med IOT teknologi
Moderna skyltar som använder sig av teknologin IOT eller Internet of Things, har dessutom förmågan att streama sina budskap i realtid från upphovsmannen direkt till kunden eller mottagaren. Dessa skyltar har ett klart övertag när det gäller att sticka ut i mängden och fånga kundens uppmärksamhet.
Det forskas mycket kring att utveckla tredimensionella eller holografiska skyltar och interaktiva dito med augmented och virtual reality-teknik. Flera utvecklare har börjat ta fram prototyper som skulle kunna tas i bruk inom en snar framtid och detta är ett stort steg i strävan att revolutionera sättet vi skyltar på i vårt moderna samhälle.